San Pedro de Atacama - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Saskia en Tine Deklerck Pyfferoen - WaarBenJij.nu San Pedro de Atacama - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Saskia en Tine Deklerck Pyfferoen - WaarBenJij.nu

San Pedro de Atacama

Door: Tine en Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia en Tine

29 Mei 2008 | Chili, Santiago de Chile

Hallo,

Ondertussen zitten we al in het noorden van Chili, waar zich de droogste woestijn ter wereld bevindt.
We zijn weer volledig in onze nopjes, want er valt hier vanalles te beleven en dit is een supergezellig dorpje. San Pedro ligt op 2500 meter hoogte, pal in het midden van de woestijn en is voor een deel omringd door de Andes.

We vliegen er meteen stevig in en onze eerste dag start al om 4u30. Jaja, jullie horen het goed, we waren al vroeg uit de veren. :-) We worden voor dag en dauw opgepikt, want we gaan naar de el Tatio geysers en deze kun je best zo vroeg mogelijk bezoeken. Dan is het heel koud, waardoor je zo beter de stoom uit de geysers ziet komen. De el Tatio geysers liggen op 4200 meter hoogte en is daarmee het hoogste geyserveld ter wereld. Bij het aankomen is het maar liefst -11 C, maar veel tijd hebben we niet om daaraan te denken, want we hebben het te druk met het verkennen van de geysers. Ongeloofelijk, hier kan je op de ene plaats stoom uit de grond zien komen en op nog geen meter ernaast ligt er ijs. Er zijn hier zeker 80 actieve geysers te zien en er zijn zelfs verschillende soorten geysers. Bij het opkomen van de zon kunnen we ons wat opwarmen en nemen we ondertussen een ontbijtje.
Van hieruit zetten we onze trip verder en stoppen even in het dorpje Machuca, dit is een typisch altiplano dorpje.
Naast Machuca ligt er een gebied met massa's cactussen, waar we een kleine wandeling maken tussen de gigantische cactussen.
Na de cactustour rijden we door naar onze laatste stop, deze is er eentje om te relaxen, want we sluiten onze dag af met een zwemmertje in de Thermas de Puritama. Er zijn hier wel 8 baden die een temperatuur hebben van rond de 33C. Hier komen we echt tot rust in die mooie omgeving en blijven hier nog even om te lunchen.
Redelijk moe worden we terug naar het hostel gebracht, maar we hebben nog een beetje energie overgehouden om 's avonds naar het observatorium te gaan. Dit is hier 1 van de betere plaatsen om de sterren te bestuderen. Doordat het hier zo'n droog gebied is, heb je hier een hele klare hemel, waardoor je de sterren perfect kunt zien. We worden hier heel goed ontvangen en krijgen op een luchtige manier wat meer uitleg over de sterren en planeten. Na de uitleg, mogen we door meerdere gigantische telescopen kijken. Zo kunnen we de sterren, de maan en zelfs saturnus van heel dicht zien. Leuke ervaring.

De volgende dag gaan we te paard naar Valle de la Muerte, waar we langs en over de zandduinen rijden. Wanneer we bovenop de vallei staan, zien we rondom ons bergpieken boven de 5000 meter.
Na een kleine pauze, keren we terug naar beneden. We moesten langs een stijle duin met onze paarden afdalen, wat best wel spannend was, want onze paarden waren redelijk hevig. Eenmaal veilig beneden, testen we onze amazone technieken en geven onze paarden carte-blanche. Ze hebben niet veel nodig, we geven nog maar een licht tikje en ze schieten al in galop. Amaai, we wisten niet dat paarden zo snel konden, niet te doen! We vlogen echt als 2 cowboys door de woestijn.
In de namiddag gaan we nog naar Valle de la Luna, waar we een duin beklimmen om van hieruit naar de zonsondergang te kijken. We hadden er iets meer van verwacht en waren niet echt onder de indruk, dit was voor ons niet de mooiste zonsondergang.

Zo hebben we het belangrijkste van San Pedro gezien. We komen snel terug met nieuwe avonturen uit het meest noordelijke puntje van Chili.

Doei
Tine en Saskia

• 30 Mei 2008 - 07:33

Annemie:

yes, ik ben de eerste! Om met ingehouden adem jullie verhaal te lezen. Dat moet machtig zijn... En die grote indrukwekkende cactussen onttrekken de aandacht aan de veel mooiere kleintjes onder hen. Eens speuren dichter bij de grond. Die paardenrit schijnt de max te zijn maar daar begin ik niet aan hoor. Ik zou heel de Andes tesamen roepen van de schrik. Ik ben weeral superverwonderd van Tine. Die Atacamawoestijn staat ook nog op mijn verlanglijstje en je doet me nog meer verlangen. Dat vroeg opstaan nijpt wel erg maar wat je daarvoor krijgt!!
    Als jullie aan dat tempo nog Peru, Bolivië en Noord Argentinië moeten 'doen' ga junder moeten reppen. Geniet maar van al wat je tegenkomt en profiteer ervan!

• 30 Mei 2008 - 09:49

Nestje:

yiiiiiiigaaaa hello cowgirls amaai super onze clint zou fier op jullie zijn :-) ben nu nie echt aan paarden maar da zou ik toch ook wel eens willen meemaken miljaar!!ik weet hier bijna niks op te zeggen jullie snoeren mij elke keer opnieuw de mond en tegen da je nestje eur mondje kan snoeren moet al wreed zien ;-)echt jullie hebben geen betere keuze kunnen maken latijns-amerika is geweldig dit staat zeker ook op mijn verlanglijstje zo fantastisch krijg er kiekevel van.buddy's genieten is de boodschap dikke kus tot binnenkort dada

• 30 Mei 2008 - 11:06

Jan De Man:

Dedju, weer nie eerst

• 30 Mei 2008 - 12:34

Moeke:

Meisjes, het is indrukwekkend om jullie verslag te lezen.Ik ben er een beetje stil van.
    Eindelijk zou ik ook een verlanglijstje maken en dan zou ik ook zuid Amerika erop zetten als eerste verlangen.Geniet er maar van en breng de mooie herinnneringen mee in jullie geheugen.

Een warme knuffel
    MOeke

Saskia en Tine

Hallo iedereen, we konden onze reiskriebels niet langer bedwingen, en starten ons groot avontuur op 14 oktober. Onze plannen waren al deels gesmeed in Nepal. We moesten na 3 weken al terug naar huis, en er was nog zoveel te zien! India lag zo dichtbij, en we waren zelfs nog niet in Tibet geweest! Dus i.p.v zonder veel na te denken en in Nepal te blijven (een beetje te impulsief? :-)) Hebben we na wat voorbereiding en veel eliminaties (de wereld is echt groot) beslist om in China te starten. We gaan proberen om met deze blog jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden, en verwachten van jullie ook nu en dan eens een berichtje. Tot in China groetjes Saskia & Tine