Sucre - Potosi - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Saskia en Tine Deklerck Pyfferoen - WaarBenJij.nu Sucre - Potosi - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Saskia en Tine Deklerck Pyfferoen - WaarBenJij.nu

Sucre - Potosi

Door: Tine en Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia en Tine

28 Juni 2008 | Bolivia, Sucre

Buenos dias amigos.

Na La Paz zijn we doorgegaan naar Sucre, dit is de officiële hoofstad van Bolivia, maar tegenwoordig gebeuren alle belangrijke dingen in La Paz. Sucre is vooral bekend voor zijn witte koloniale gebouwen en wordt daarom ook de "ciudad blanca" genoemd of witte stad. Wat ons hier opviel waren toch wel het grote aantal kerken. Op zaterdagavond gaan we eerst naar de cinema en nemen daarna een kijkje naar het muziekfestival. In de hoofdstraat stond er een podium, waar lokale artiesten kwamen optreden. We smijten ons tussen het volk en maken kennis met de Bolliviaanse rap en rock.
Zoals alle toeristen, gaan ook wij naar de gekende zondagsmarkt in Tarabuco, net buiten Sucre. Tarabuco is een kleurrijke markt, waar je zowel mannen als vrouwen nog in hun traditionele klederdracht ziet rondlopen. We trekken onze ogen open, want het is precies alsof de tijd hier is blijven stilstaan. Vele mensen kwamen zelfs nog naar hier met hun ezel, om die vol te laden en dan weer te vertrekken. Na enkele uren rond slenteren en vele foto`s, kruipen we weer de bus op.

Na Sucre brengen we een bezoekje aan Potosi, de mijnstad van Bolivia.
Hier kunnnen we nog een kijkje nemen in de actieve zilvermijnen, begeleidt door een ex-mijnwerker. Het bezoek leek meer op speleologie dan op een mijnbezoek.
Voor we vertrekken, krijgen we eerst een sexy outfit; een veel te grote overal, botten en een helm met koplamp. :-) In groepjes van 6 gaan we eerst naar een straat met winkeltjes, waar alle mijnwerkers hun voorraad inslaan voor ze de mijn ingaan. Hier konden we wat frisdrank, dynamiet, cocablaren en sigaretten kopen om kado te doen aan de mijnwerkers. Ook kregen we hier een mini terroristisch cursusje over explosieven en hoe je een bom moet maken (die we later mogen testen). Vooraleer we de mijn ingaan, stoppen we bij een werkplaats waar we zien hoe de mineralen omgezet worden tot zilver. En nu hup de mijn in. We moesten langs lage, smalle en hete gangen waarin er meer stof dan zuurstof zit. Het was enorm moeilijk om te ademen, doordat we soms op handen en knieen langs de grond moesten kruipen. De gassen die er hangden en de hoogte waarop we zaten (4000m), maakten het er ook niet gemakkelijker op, onze keel stond letterlijk in brand.
Niet te geloven dat er hier nog dagelijks mensen in deze omstandigheden moeten werken. Door de vele giftige gassen die hier hangen, ligt de gemiddelde leeftijd van mijnwerkers rond de 45 jaar.
Na het mijnbezoek hebben we buiten een bom in elkaar gestoken (met dynamiet), die we mochten laten ontploffen. Zo hadden we een idee hoe sterk die ontploffing wel is. Amaai, het waren serieuze knallers, dit was nog maar buiten in open ruimte, welk effect moet dat dan niet geven in de mijn.
Weer een ervaring erbij, die we niet snel gaan vergeten.

Tot snel
Saskia en Tine

• 28 Juni 2008 - 23:44

Kim:

Ik zit een weekje in de Provence en hup... de dames zitten aan Macho Pietje, het Pipikaka-meer en de cokabladeren...Om nog maar van Death Road te zwijgen... Ladies, behave! :-)Ik had al verhalen gehoord over die straat van eerdere Latinoreizigers en ik hoopte stilletjes dat jullie dat pad niet zouden kruisen, maar BAF... de veeelo op en gaan met die banaan... zotte wijven!
    Zo, ik ga slapen. 't was een lange autorit en ik kan een dutje wel gebruiken.
    Geniet van jullie laatste dagen, binnenkort palmen wij jullie weer in!

Dikke x

• 29 Juni 2008 - 07:39

Nestje :

ah teroristjes nie normaal wat gaan wij nog allemaal beleven met jullie of dat alles nog niet genoeg geweest is krijgen de dames het in hun hoofd nog vlug een spoed cursus bommen maken mee te pikken zotte trienen !jawadde dadde dat word een leuke verwelkoming pas maar op voor da ge t'weet zit je in al quaida ja mo ja ;-)
    wree wijven tot in dn droai dada knuf x

• 30 Juni 2008 - 18:38

Annemie:

Ola meiskes, het zijn hier drukke dagen geweest maar ik volg jullie wel hoor. Zo erg het in mei geregend heeft zo droog is het nu en mijn tuin begint er vreselijk uit te zien. Gelukkig komt onze vakantie in zicht, weer met de moto naar Italië maar deze keer gaan we door met de autoslaaptrein vanuit 's Hertogenbosch naar Bologna. We zullen dan een weekje genieten op onze geliefkoosde plek en dan zetten we over van Ancona naar Kroatië en we komen terug via Slovenië, Oostenrijk en Duitsland. Het zijn nog geen Argentijnse landen maar dat is voor wat later. Geniet nog maar van de laatste week en dan volle blik op thuis!

• 30 Juni 2008 - 18:43

Annemie:

wat vertel ik nu? Ik bedoelde wel Zuid Amerikaanse landen natuurlijk

Saskia en Tine

Hallo iedereen, we konden onze reiskriebels niet langer bedwingen, en starten ons groot avontuur op 14 oktober. Onze plannen waren al deels gesmeed in Nepal. We moesten na 3 weken al terug naar huis, en er was nog zoveel te zien! India lag zo dichtbij, en we waren zelfs nog niet in Tibet geweest! Dus i.p.v zonder veel na te denken en in Nepal te blijven (een beetje te impulsief? :-)) Hebben we na wat voorbereiding en veel eliminaties (de wereld is echt groot) beslist om in China te starten. We gaan proberen om met deze blog jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden, en verwachten van jullie ook nu en dan eens een berichtje. Tot in China groetjes Saskia & Tine