La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Saskia en Tine Deklerck Pyfferoen - WaarBenJij.nu La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Saskia en Tine Deklerck Pyfferoen - WaarBenJij.nu

La Paz

Door: Tine en Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia en Tine

20 Juni 2008 | Bolivia, La Paz

Een nieuw land, dus ook een nieuwe hoofdstad. La Paz is momenteel iets minder aantrekkelijk, want ze zijn overal aan het werken. Ons hotel is gelegen aan de heksenmarkt, brrrr als we daar 's nachts maar geen last van krijgen. :-) Het eerste wat we dan ook doen is de heksemarkt gaan verkennen. Een echte markt is het niet, het zijn meer winkeltjes met allerhande dingen. Wat ons het meest opvalt zijn toch de gedroogde lama foetussen. Blijkbaar gebruikt men hier deze foetussen als offering ter bescherming van een huis. De foetus wordt tijdens de bouw van een nieuw huis onder het huis begraven om zo de eigenaars en de mensen die het huis bouwen, te beschermen. Wij vonden het toch een beetje griezelig. Voor de rest zien we de gebruikelijke kerken, pleinen en museums. Enkel het coca-museum trekt onze aandacht. Hier zien we uitgebreid de geschiedenis van het coca-blad, hoe men vroeger het blad enkel voor rituelen en als sociaal gebeuren gebruikten en hoe de westerlingen het om zeep gebracht hebben.
Deze keer blijft het in de hoofdstad niet alleen bij culturele bezoekjes, maar...
Hier is het mogelijk iets te doen waar je adrenaline van op hol slaat en die uitdaging konden wij natuurlijk niet laten liggen. We zijn hier namelijk gaan mountainbiken op werelds meest gevaarlijke weg!
Samen met een paar mensen dat we hier hebben leren kennen, gaan we ons vol spanning gaan inschrijven voor "the world most dangerous road".
Om 7u30 's morgens vertrekken we met een groepje van 7 naar ons startpunt. Dit ligt op 4700m hoogte, waar we eerst uitgebreid een uitleg krijgen over wat er ons te wachten staat. Na een kleine testrit en het zegenen van onze fiets (met pure alcohol), kunnen we van start. Net voor we vertrekken krijgen we nog enkele leuke verhaaltjes te horen, van mensen die minder chance hadden en het leven verloren. Niet echt een grote stimulans. De ganse rit bedroeg zo'n 64km bergafwaarts en was niet altijd even simpel. Niet alleen omdat hij zo smal is (enkel 3m breed), maar ook omdat het een kiezelweg is met losliggende stenen. Als extra krijg je er nu en dan nog eens een truck bij die op je af komt en dit allemaal naast een diepe kloof zonder omheining. Ook de vele kruizen langs de weg verraden ons waar de naam "Death Road" vandaan komt. ;-)
Achteraf kregen we nog te horen dat op deze weg er gemiddeld 26 voertuigen per jaar in de afgrond verdwijnen en hierbij per jaar 100 à 200 mensen hun leven laten.
Laat ons zeggen dat het geen ontspannen ritje was, maar wel een spannende ervaring en we waren opgelucht dat we alle 7 de weg overleefd hebben.

Vele adrenalinegroetjes,
Saskia en Tine

• 20 Juni 2008 - 16:49

Nestje:

hoi hoi oepsi woepsi kom blijkbaar wat achter van deze keer amai wat een verslagen weeral prachtig !!! dn beer is weer thuis voor een dag of 5 en ik ben talieters gevallen net bevestiging gekregen van hogere hand zware keelontsteking plezant is anders maar swat uitzieken is de boodschap eeeeeeh sorry moatjes zal het wat kort houden ben wree mottig ga dan met mijn wollen sokken een tasse warme melk en dekentje t'zeteltje in .hopelijk tot snel dada x

• 20 Juni 2008 - 16:55

Annemie:

is het omdat jullie de thuisstal in zicht krijgen dat we in sneltempo verslagen krijgen? 3 op één namiddag? blijkbaar leven ze daar misschien wel erbarmelijk maar zijn ze toch goed met internetverbindingen.Tof!

• 21 Juni 2008 - 10:32

Mams:

merci aan annemie,door jou berichtje heb ik pas opgemerkt dat er 3x gepost was.ja meisjes! het einde komt in zicht hè,blijven oppassen ,tot het einde.maar genieten is de boodschap!love mam.

• 21 Juni 2008 - 19:42

Nestje:

hello buddy's van een een adrenaline stoot gesproken maf moat wouw daar komt mijn haar toch van recht zenne zo cool de max die kick moet enorm zijn .dat word een druk programma deze zomer leren surfen op survival multi cultureel koken kijk er naar uit!!:-) wree goe gedoan ladies respect tot in dn droai niet dn droai van death road hé anders is het see you @ the kloof gappig é ;-)dikke x dada

• 23 Juni 2008 - 06:55

MARLEEN:

globetrotters, avonturiers,waaghalzen, stuntvrouwen, wat is er toch geworden van onze "meiskes"
    gewoonweg de max, geniet maar met volle teugen, en "alles geven en nemen "SUPER dank je wel voor ons te laten meegenieten

• 24 Juni 2008 - 20:51

Nele:

sissy, the death road niet meer opnieuw doen hé please? you scared the hell out of me!!! see you supersoon! kisses nele

• 25 Juni 2008 - 07:04

Jan De Man:

Hela

Omdat het Europees kampioenschap aan jullie voorbij gegaan is kan ik jullie zeggen, er is geen bal meer aan want "den Ollander" ligt eruit, zeer jammer wel, onderuit gegaan tegen een sterk Rusland.
    Het zal voor binnen 2 jaar zijn

Saskia en Tine

Hallo iedereen, we konden onze reiskriebels niet langer bedwingen, en starten ons groot avontuur op 14 oktober. Onze plannen waren al deels gesmeed in Nepal. We moesten na 3 weken al terug naar huis, en er was nog zoveel te zien! India lag zo dichtbij, en we waren zelfs nog niet in Tibet geweest! Dus i.p.v zonder veel na te denken en in Nepal te blijven (een beetje te impulsief? :-)) Hebben we na wat voorbereiding en veel eliminaties (de wereld is echt groot) beslist om in China te starten. We gaan proberen om met deze blog jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden, en verwachten van jullie ook nu en dan eens een berichtje. Tot in China groetjes Saskia & Tine